Walvissen spotten en duiken met zeehonden hoe vet!

7 december 2010 - Puerto Madryn, Argentinië

2 dec. Vertrek van Mara, wederom emotioneel, lekker biertje drinken met Hans.
3 t/m 7 dec Puerto Madryn, nu echt alleen reizen, vette rondvlucht boven BA tijdens de vlucht van BA naar Puerto Madryn. Puerto Madryn: tegenvallende natuur en stad. Maar wel de Duikcursus, wrakduiken en heel vet duiken met zeehonden. Walvisspotten bij Puerto Piramides.

3 December was het dan zover, ik stond er alleen voor. Mara is jammer genoeg naar huis, want wat had ik graag met haar de reis afgemaakt. Maar terwijl Mara ergens in de lucht hing, nam ik afscheid van Hans en ging met het vliegtuig naar Puerto Madryn. De gedachte bij Puerto Madryn was voor mij: leuk stadje, met veel groen in Patagonia, maar vooral DUIKEN!! En dan nog eens dubbeldik DUIKEN MET ZEEHONDEN!!

Na een voorspoedige vlucht aangekomen in Puerto Madryn viel het toch een beetje tegen. Weer een zanderig stadje met een grauwe omgeving. Direct maar naar de duikschool en alles regelen zodat ik hier weer zo snel mogelijk weg kan. Maar ook daar een helaas. Een afspraak maken was wel erg lastig. Ik had gehoopt 4 december in het water te liggen zodat ik 5 of 6 december weg kon, maar ik lag nu pas gisteren voor het eerst in het water.

De zondag heb ik, omdat ik de wachten in dit dorp wel zat was, een tourtje gedaan naar Peninsula Valdes. Schijnt indrukwekkende natuur te zijn, maar vooral walvisspotten. Twijfelde daar eerst wel over want ja, Been there Done That al in Ecuador. Maar hier is de walvis van een andere soort. Deze heet de Right Whale en heeft de eigenschap erg nieuwsgierig te zijn. Het seizoen liep al op ze eind, maar we hadden mazzel. Met 60 man op een Speedboot op weg naar de Whales. 10 minuten later zien we eerste moeder met haar kalf. Blijft toch indrukwekkend. Maar 20 minuten later komen we bij een topconfrontatie. Moederwalvis ligt op haar rug in het water en de kleine speelt wat om haar heen. Als we dichterbij komen (ongeveer op 30 meter) draait moeder zich om. We hebben blijkbaar de aandacht getrokken van het kind en deze komt op ons af. Zo vet!! Hij komt gewoon boven naast de boot, als het mocht kon je hem aanraken. Nou moeders bemoeit zich er nog eens mee en zo liggen we daar 10 minuten lang te genieten van moeder met kind rondom en onder onze boot. Hoe indrukwekkend was dat!
Na deze vette ervaring voeren we terug langs een kudde walvissen. In totaal 16 walvissen in het gezichtsveld. Mijn god, dit was ervaring wederom waard. Wat een mooie beesten.

Maar waar het echt om ging in Puerto Madryn was dus het duiken. Ik las in de boekjes dat deze stad de hoofdstad van Argentinie is van het duiken. Nu hadden we samen al in Panama onze Padi Open Water Diver gehaald en dat wilde ik dus hier uitbreide naar Advanced Open Water Diver. Dat zijn 5 duiken met speciale vaardigheden. 2 zijn er verplicht (deep diving en Navigation Dive) de andere 3 zijn om te kiezen. Ik had gekozen voor Bouyancy, Wreck Diving en Naturelism Diving.
Ze hebben hier 3 wrakken laten afzinken om in en rondom te duiken. Maandag had ik mijn eerste 3 duiken. Ingepakt in een 7 mm wetsuit, Hoodie (muts), handschoenen, schoenen en nog een neopreen hemd onder het wetsuit mocht ik gaan kennismaken met de koude wateren van Patagonia. Mijn god wat was dat schrikken!! 15 graden! Waar we in Panama ruim 45 minuten onderwater bleven was dat hier maar ongeveer 25 minuten!
2 van de duiken heb ik in een wrak heb doorgebracht. Toch wel spannend en mysterieus zoiets maar zeker vet!

Dinsdag mocht ik vroeg aantreden voor mijn laatste 2 duiken. De eerste duik was waar ik lang op had gewacht: duiken mee zeehonden!! Na een klein boottochtje kwamen we aan bij de kolonie van 900 zeehonden en voor we al voor anker lagen zwommen er al ruim 20 beesten nieuwsgierig rondom de boot. Snel de spullen aan en het water in. Wat vet!!! Die beesten zijn net kleine puppies met grote tanden! Lopen speels aan je vinnen te knagen, aan je handen en zelfs op je hoofd. Ze pakken je vast je kan ze aanraken en ze duwen je een beetje. Je bent voor hun een speeltje. De instructuer zegt ook op zijn Argentijns Engels: We don´t play with sealions. the sealions play with us! En zo is het! Na ongeveer half uurtje duiken nog even een half uurtje snorkelen tussen deze fantastische beesten en hop naar de laatste duik.

Nu is het weer tijd om verder te gaan. Het begint hier namelijk te regenen en ik ben natuurlijk op vakantie. Had grote plannen voor Patagonia en vliegtuigen, maar het hoofdseizoen begint en dat betekent volle vliegtuigen en hoge prijzen. Vanmiddag om 16 uur vertrekt dus de bus voor een tochtje van ongeveer 15 uur naar Rio Gallegos om vanuit daar in 6 uur naar El Calafate te gaan. Daar is de Perito Moreno Glacier. Schijnt ook weer een toppertje te zijn.

1. Susan:
    Lieve Marijn,
    Ja dat zal wennen zijn om nu alleen verder te gaan. Maar ik heb van horen zeggen, dat dit veel leuker moet zijn; je legt dan nl veel makkelijker contacten.
    Wel vet hoor, dat duiken tussen die beesten. Lijkt me ook wel een beetje eng!
    Hoop dat je komende maande nog veel plezier zult hebben!
    Veel liefs
  2. Pia:
    Lieve Marijn,

Geweldig dat spelen met de dolfijnen. Lijkt mij ook leuk om eens te doen. Je hebt toch maar weer een brevet erbij.
    En nu weer eeuwig bussen. Over 7 weken doen we het waarschijnlijk met een auto.
    Veel plezier,
    kus mamma
  3. Mara:
    7 december 2010
    Wauw!! STIEKEND jaloers ben ik! (plus de melk die ik gedronken heb dus..MEUREND jaloers;) ) Je ziet er goed uit en je hebt er een mooi verhaal van gemaakt!
    Toch vind ik het verdacht dat je je advanced hebt gehaald zonder mij aangezien het uit navigeren bestaat... hoe veel heeft je dat gekost?;)
  4. Sofie:
    8 december 2010
    TROTS op mijn jongste broertje!