BA Rocks ('n Roll en Tango natuurlijk)

17 januari 2011 - Buenos Aires, Argentinië

In La Cumbre, de laatste plaats waar ik was voordat ik in BA aankwam, had ik een Argentijns stel ontmoet dat ook in BA woont. Dat was toen al best gezellig ondanks mijn gebrekkige spaans en hun engels. We hadden toe afgesproken dat we in BA nog een keertje wat gingen drinken. Goede oefening voor mij en gezellig natuurlijk ook, maar ja altijd een beetje angst voor een hele avond spaans terwijl je het eigenlijk niet spreekt.

Zij hadden het initiatief genomen, en iets eerder dan dat ik wilde maar toch. Ik ga er voor! Afgelopen zaterdag hadden we dan afgesproken. Zij dansen Rock 'n Roll en een beetje Tango en hebben elke zaterdag les en zij hadden mij uitgenodigt om mee te gaan. Nou dat is dan de ideale mogelijkheid om de Tangocultuur hier in BA te ontdekken.
Uiteraard een beetje zenuwachtig en angst voor de dode stiltes door de taalbarriere maar ik had wel goede moed na mijn afsluitende test voor Spaans Principante 2 en die test was behoorlijk goed gegaan (83%).
In de middag nog maar eerst naar de shopping gegaan voor het zoeken naar een andere broek dan mijn afritsbroek en andere schoenen dan mijn bergschoenen. Maar helaas niet geslaagd, dus dan maar in de afritsbroek en sportieve schoenen. Daarna even in de smaak komen door een rondje lopen in de buurt van Carlos Gardel, de Johan Cruijff van de Tango. Aansluitend maar een lange siesta gehouden. Het zou namelijk een lange avond kunnen worden.

Netjes op zijn Hollandse stond ik strak op de afgesproken tijd te wachten voor het culturele centrum in Palermo. Een dikke 40 minuten later (argentijnse kwartiertje) kwamen zij. Tsja, de Argentijnse cultuur, ik had het kunnen weten.
Toen naar binnen in La Virtura, wat een sfeertje. Stel je voor een lelijk buurtcentrum met in de kelder een grote donkere zaal met een achterin een bar, tuintafels met rode kleedjes  rondom de grote dansvloer, die verlicht is met voornamelijk rode verlichting. De hele zaal staat vol met mensen die les hebben. We beginnen eerst met een klas Rock 'n Roll. De zaal is verdeelt in 3 groepen van beginner tot gevorderde. Ik begin uiteraard bij de Beginners. Wat de leraar allemaal zegt geen idee, maar ik volg gewoon maar zijn stappen. Gelukkig had het Argetijnse stel een vriendin meegenomen die ook nog nooit gedanst had dus ik hoefde niet alleen te beginnen. Het Rock 'n Roll ging wel aardig en je ontmoet redelijk snel andere mensen. Er zijn uiteraard weer veel meer vrouwen en dan mannen dus zij moeten steeds doorwisselen. Het gehele gezelschap is behoorlijk gemixt. Jong en oud, toerist en Argentijn. Super leuk dus.
Naarmate de les vordert vullen de stoelen rondom de dansvloer al snel met mensen die komen voor waarvoor je komt in BA, de Tango.

Na een interessante rock ´n roll workshop verandert de muziek in lekker tango en gaan de eerste mensen de vloer op om even in te dansen. Wat een mooi gezelschap. Je ziet jong en oud, ervaren en beginners. Mensen helemaal netjes en opgedirkt, maar ook mensen nog erger dan ik slippers en korte broeken.
Iedereen danst ook met iedereen. Goed voorbeeld was een man van dik in de 70 lekker dansen met een jongedame van in de 30. Gewoon om te dansen. Super om te zien. Ik maak ondertussen kennis met mijn eerste en enige Cola met Fernet Branca, de mix van Argentinie die je een keer gedronken moet hebben. Staat in de catergorie Mate drinken. Ik besluit, ik hou het op bier.

Dan begint het spektakel. De dansvloer wordt leeggeveegd en de docenten doen even een showtje. Fantastisch! Ze worden allemaal voorgesteld en de klassen worden verdeeld. Ik kom in de klas met mooiste aangeklede leraar. Gekleed zoals het hoort. Haren strak in vet, keurige pak met stropdas en schoenen die een beetje patserig afschrikken tegen het pak. De vrouwelijke docent: zwarte strakke, en korte jurk, zwart haar met bloem en fel rode lipstick. Een paar zoals je verwacht bij tango!
Deze klas is vele malen drukker dan de eerste klas dus het is behoorlijk botsen geblazen maar na een uurtje krijg ik de eerste 7 stappen redelijk onder knie.
Tijdens de les maak ik ook kennis met de tradities en cultuur rondom de tango. Zoals hoe vraag je een dame en welke dame vraag je wel en welke niet. De man vraagt de dame op een redelijke arrogante manier door vanaf een afstand te knikken met zijn hoofd van Kom je dansen. Als de vrouw wilt dan gaan ze dansen, als ze niet wilt draait ze haar hoofd nonchalant weg.
De man die een dame vraagt maakt de meeste kans bij vrouwen die dicht bij de danvloer zitten met hun benen overelkaar naar de danvloer toe. Vrouwen met mooie schoenen dansen goed. Vrouwen met eenvoudige schoenen minder.
Dan heb je nog de open tango: afstand tussen de dame en heer, rechterhand van de heer netjes op de linker helft van de rug van de dame. De gesloten Tango, dichter tegen elkaar aan. De rechterhand is  nu op de rechterhelft van de rug. En de milogna dicht tegen elkaar en zelfs het gezicht tegen elkaar.

Om 12 uur is het einde van de les. Er komen meer tuintafels en stoelen bij en de Milogna begint. Wij hebben gelukkig een tafel gereserveerd dus konden lekker zitten, want druk was het. Einde van de les betekent ook voor de Argentijn tijd voor het diner. Dus om half 1 is het een komen een gaan van pizza´s en andere lekkernijen.
Tijdens de les moest ik nog al lachen om de vraagtechnieken en dergelijke, maar het was dus echt zo. Ik heb mij kostelijk vermaakt langs de kant door het kijken naar de mensen. Na een aantal nummers is er telkens een kort intermezzo met Haddaway en het nummer What is Love, waarbij een nieuwe promo van de bar bekent gemaakt wordt. Bijvoorbeeld 2 liter bier voor 30 pesos. Of een tombela aan de gang is, waarbij de dames bijvoorbeeld tangoschoenen kunnen winnen.
Daarna een andere soort tango, rock´n roll of salsa.

Ik heb mij nog 1 keer op de dansvloer gewaagd, maar had al snel het gevoel dat ik niet goed genoeg was. Om een uurtje of 4 maar de taxi terug gebracht. Deze rit was een goede afsluiter van een Argentijnse avond. Een gesprek met de chauffeur over voetbal, Maxima en Argentinie.
Als ik bed lig denk ik: Is de Tango niet iets voor mij, of is het nu alleen omdat ik Argentinie ben?

1. mamma:
    17 januari 2011
    Geweldig jouw verhaal over de tango. Wij hebben zondag in Carre ook zo genoten van de tango. Misschien toch iets voor jou als je thuis bent. Denk er maar eens over na.
  2. Joke:
    17 januari 2011
    Wow Martijn,wat een leuk verhaal over je dans avond.Moeilijk hé die tango,ik heb me er ook weleens aan gewaagd.Voor mij moet je heel soepel zijn in je spieren om het goed te kunnen volbrengen.Jij hebt in ieder geval een beginnetje gemaakt in Argentinië nog wel!
    Wie weet ga je nu nog vaker de tango dansen.

Groeten van Joke
  3. jan:
    18 januari 2011
    Ja, tango is prachtig! Kippevel krijg ik er van. Maar je oude oom begint er maar niet aan, want de spiertjes worden al wat stram...
    Maar eh..... die argentijnse vrienden van je komen in de rest van het verhaal niet meer voor, maar "ze hadden wel een vriendin meegenomen" ja, ja da's nou ook toevallig zeg! Een kansarme argentijnse koppelen aan een 'rijke' hoillander: Maxima II.
  4. Klaas:
    18 januari 2011
    Nou Marijn, dat beloofd een showtje als je weer terug bent. Hilarisch, ik zie je al gaan :)
    kus