Tijd voor wat anders

25 januari 2011 - Buenos Aires, Argentinië

- Gehele periode Spaanse Les
- Tourtje in het Spaans, waar de ballen van begreep maar wel de ondergrondse gangen van BA heb mogen bewonderen uit de 18e eeuw
- Rondgelopen door het Wassenaar van BA, San Isidro. Daar waar de ouders van Maxima wonen
- Bezoek aan Tigre, het Giethoorn van Argentinie maar dan zonder snelheidsbeperkingen op het water. En van Fluisterbootjes hebben ze al helemaal niet gehoord. Wel bijzonder zo`n omgeving op 22km van de stad.

Na ruim 3 weken alleen in BA en de stad redelijk onderste boven gelopen te hebben en daardoor veel van de stad gezien, is het nu dan ook tijd voor wat anders.

De afgelopen weken stonden voornamelijk in het teken van Spaanse Les. Elke dag van 9.00 tot 13.00 uur les met gemiddeld 7 andere studenten in het spaans. Studenten van overal vandaan en iedereen met een eigen verhaal. De één is net hertrouwd op oudere leeftijd met het Argentijnse Temperament, de vrouw. De ander is net zoals ik bijna aan het einde van zijn reizen. En de ander begint juist net. De voertaal is eigenlijk Engels, maar dat mag niet... Spaans spaans en nog eens spaans. Heb je een vraag, dan stel je hem in het Spaans en krijg je antwoord ook weer in het Spaans. Soms begrijp je het dan nog steeds niet en laat je het maar zitten, wordt vast later wel duidelijk.
De lerares, een studente van 22 jaar die Letterkunde en Spaanse Literatuur studeert, geeft in de vakantie 5 hele dagen les en anders elke ochtend. Hoe kan je dan nog ooit je studie afronden denk ik dan. Maar ja, hier gelden dan nog niet de straffen van te lang studeren zoals in Nederland.

De klas is eigenlijk de hele 3 weken hetzelfde geweest, is wel zo leuk krijg je een beetje een band met elkaar. De meeste gaan nog een paar weken door, maar ik ben tevreden met mijn 3 weken. Ben nu Beginneling af en mag mij Intermediante 1 noemen! Had een geslaagde test van 83% dus mocht door naar de volgende level. In totaal zijn er 8 niveau´s en ik zit nu op niveau 3.

Na de lessen was ik over het algemeen gesloopt... vergt veel van je concentratie met al die hitte en persoonlijke klasopstelling. Probeerde me nog regelmatig te zetten tot wat middag activiteiten zoals een musuempje of een wandelingetje door de stad. Heb zelfs een keer geshopt omdat de T-shirts van afgelopen zomer nu toch wel erg zichtbare witte reisvlekken begonnen te vertonen.
Tevens een keertje een tourtje gedaan door Recoleta. Dit is een wijk waarbij je veel oudgeld terug kan vinden. Dure appartementen en af en toe nog oude Palazio´s. Hier kan je ook de beroemde begraafplaats terugvinden waar Evita ligt begraven maar ook nog andere beroemdheden. Voornamelijk schrijvers, generaals en presidenten. De tour was erg interessant met leuke weetjes zoals dat de grote bevrijder van Zuid Amerika, Generaal San Martin niet met een paard en zijn leger over de Andes heen trok, maar met een ezel. Een ezel is veel minder stoer dus hebben ze er maar een paard van gemaakt.
Maar het meest opzienbarende verhaal was dat er in BA per dag gemiddeld 100 borstcorrecties worden uitgevoerd!! Er zijn zelfs bedrijven die correcties vergoeden voor medewerkers omdat het hier blijkbaar zo goedkoop is. Ik moet ook zeggen dat er veel, voornamelijk vrouwen rondlopen met een lichaam iets buiten proportie..
Ik moest ook gelijk denken aan een vrouw die Mara en ik hadden ontmoet in Costa Rica die daar ook een correctie aan had laten meten... Toch een rare gewoonte denk ik hoor.

Het is wel bijzonder om de stad ook nu mee te maken. Toen we hier begin december waren was het nog geen vakantie. De stad was overvol met mensen, en op elke straathoek was wel een betoging tegen het een of ander aan de gang. Straten overvol, straten geblokkeerd door demonstraties, de stad leefde echt met Porteños. Nu is het vakantie, iedereen is weg uit de stad richting de kust bij Mar de Plata. Daar is de bevolkingsaantal gegroeid met 2 miljoen en hier is het uitgestorven. De hele dag is Mar de Plata live op televisie met te dikke mensen in zwemkleding op televisie.
Hier is nu geen demonstratie te zien en de straten worden bevolkt door toeristen met af en toe een schooiertje op zoek naar een slachtoffer.

Maar nu is het tijd voor wat anders. Heb de stad wel genoeg alleen ontdekt en heb er veel over geleerd, ben zelfs klaar voor de volgende stappen in de Tango. Dinsdagochtend nog 1 tourtje doen en dan ben ik er klaar voor. Beheers wat basis Spaans, weet wat van de stad en land.

Ik mag vanaf reisleider zijn voor mijn ouders. Ik mag ze dan door het noorden van Argentinië heen te jagen in 3 weken tijd. Dinsdagavond komen ze aan. Heerlijk idee na 6 maanden. Eerst 3 dagen BA toeristische tour en dan naar Mendoza.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Paul Balmaekers:
    Hoi Marijn,

leuke blog! Ik heb je ouders net veilig op Schiphol afgezet, dus het eerste deel van hun reis is zojuist begonnen. Heel veel plezier samen en maak er een onvergetelijk einde van je reis van!

Groeten, Paul
  2. Susan:
    Lieve Marijn,
    De lessen Spaans klinken erg als de leeslessen op de basisschool met die niveaus!
    Ik wens je veel plezier komende 3 weken met je ouders. Het zal wel heel anders zijn, maar nie minder leuk, als je met z'n drieën bent.
  3. jan:
    25 januari 2011
    Als voetballiefhebber moet je zeker naar het stadion gaan waar NL de finale heeft gespeeld met "Rensenbrink op de paal".
    Nieuwe handel: fluisterbootjes voor daar. Ik ga hier rondzoeken, koop 500 bootjes en exporteer die naar BA. Deal?
    Veel plezier met je ouders! Als het goed is zijn ze nu onderweg.
  4. simone:
    25 januari 2011
    Ik zit even bij de buurtjes! Maarre wij missen de tango fotos.. die ene met jou erop?!?

Groetjes van ons uit purmpje!
  5. Anja:
    26 januari 2011
    Hoi Marijn,
    Ziet er goed uit hoor dat diploma! Je hebt nog even de tijd om te oefenen. En wat een hitte in BA zeg, afzien begrijp ik! Heel veel plezier de komende weken.

groetjes,
    Hans en Anja