600 gram steak, een waardig einde en goed begin

2 december 2010 - Buenos Aires, Argentinië

26 t/m 28 nov: La Paloma (Uruguay), verschrikkelijk koud water, dood dorp, relaxen, boekje lezen, 1 duik, koude wind en géén golven!

28 t/m 2 dec.: BA, 2 dagen eerder dan gepland aangekomen in BA, eindeloze rondleiding in sneltrein vaart, luxe, mooi, groot, heel veel kilometers lopen, rode wijn en natuurlijk een steak!

2 t/m 4 dec.: Mara: maakt 20 vlieguren, 2 cockpitfoto’s en wacht (hopelijk maar) 9 uur op Houston. Marijn: vliegt 3 dec. Naar Puerto Madryn om te duiken met zeehonden (auw!). Hans: gaat cowboy spelen op het platteland.

Uruguay, het schijnt een leuke overtocht te zijn met een schattig dorpje. Het schattige dorpje is relaxed, het is mooi weer en de terrasjes zijn heerlijk. Het schattige dorpje zou net zo goed in Frankrijk kunnen zijn. We besluiten door te gaan, op naar de zee, golven en surfen. We verkassen naar La Paloma, daar waar het niet mega toeristisch is en we kunnen surfen. Eenmaal aangekomen, verwilderd door toch weer 6 uur in de bus, wacht ons niets anders dan strandhangen. Ingesmeerd en wel spreiden we ons handdoekje en steken enkel onze grote teen in het water. IJskoud We houden het bij zonnen. De tweede dag, stoer dat we zijn, kunnen we toch niet terug komen van het strand zonder überhaupt een duik genomen te hebben. 1,2,3 rennen de zee in, kopje (half) onder en rennen de zee uit. Been there done that, behalve het surfen want er waren geen golven.

BA: in een sneltreinvaart worden we door Buenos gejaagd. De ‘bus’ vertrekt elke keer stipt op tijd. Vanochtend hadden we het geluk van een uurtje ‘vrij’, van 6 tot 7… De reisleiding is erg streng maar bekwaam! Duidelijke rondjes zijn uitgestippeld met busritjes, metrolijntjes en zelfs een stukje in de trein. Verder vooral veel lopen, net zo lang totdat onze tong op de schoenen hangt, dan mogen we eindelijk een slok water of een cola als de reisleiding een bakkie leut drinkt. Maar, in deze dagen hebben we werkelijk alles gezien wat je moet zien: Recoletta, Palermo, Puerto Madero, de PC van BA, de vega afhaal toko en eten in het park, een mega mooie boekenwinkel, de wijk waar Maradona opgroeide, tango en natuurlijk:

STEAK! Om 8Pm moeten we ons melden aangezien om 8.15Pm de reservering van 8.30Pm vervalt. La Cabrera, place to be als het gaat om steak. Beter gezegd ‘dé steak’. Hier staan de mensen in de rij, hier is het 2 dagen van tevoren 2x per avond stampvol geboekt, hier moet je heen als je echte steak wil eten, hier gaan wij heen: 1 vegetariër, 1 superneppe vegetariër en 1 carnivoor.

Lachend staan we voor de deur te kijken wat er allemaal gebeurt. De gastvrouw moet 4x achter elkaar mensen ‘nee verkopen’ en op de reserve lijst zetten. Zij moeten wachten tot 8.45Pm totdat reserveringen niet zijn komen opdagen. Daar waar wij naar een ander restaurant lopen, gaan ze hier gezellig aan de babbel. Om 8.15 is het restaurant hartstikke leeg. Om 8.30, stampvol. We komen voor het vlees dus dat is wat we eten, niks meer of minder laat maar zeggen. Sjaak afhaak of beter gezegd de echte vegetariër houdt voet bij stuk en besteld olijven vooraf en een spaghetti met tomaat en olijven. Dat staat voor de bediening ongeveer gelijk als een spelletje spelen voor spek en bonen of als wissel zitten bij dé wedstrijd van het seizoen. Wij bestellen daarom ook maar gewoon vlees, vooraf parmaham met rucola en gedroogde tomaatjes, veel olie en mozzarella. Niet veel anders dan in een doorsnee Italiaans restaurant maar werkelijk waar verrukkelijk! Binnen no time staat ook het hoofdgerecht op tafel. Ons voornemen om heel rustig te eten en daardoor meer te kunnen eten gaat dus niet helemaal op. Vaders een bordje pasta en wij beiden een grillplaatje met vlees, vlees en vlees. In een oogopslag duidelijk, hier kan ik de hele week van eten! ( Na een kleine vergelijking weten we dat er per bord 600 gram ossenhaas ligt). De ober maakt alles op de tafel aan, schept ons op en schenkt de wijn weer bij. Vol goede moed zetten we het mes in het eerste stuk vlees, prikken de vork erin, dopen het in een van de sausjes. Vaak gehoord en nooit begrepen tot nu: het vlees smelt op je tong. We hebben nog never nooit niet zo’n lekker stuk vlees gegeten en ik begin bijna spijt te krijgen van mijn besluit om vanaf 1 dec. 10Pm weer tot de vega’s te behoren. Een steak met rode wijn in Argentinië, een waardig einde van mijn reis en een hoopvol begin voor Marijn.

1. Marijn:
    2 december 2010
    Ik ga je missen lieverd.... want nu moet ik ze schrijven....
  2. jolien:
    Lieverd!
    Wat heerlijk om gelukkig ook vanuit het verre oosten je verhalen bij te kunnen houden, en straks die van jou Marijn. Ik hop gewoon van mn eigen reislogger naar die van jullie;-) Ik heb jullie foto's van de watervallen denk wel 4 keer bekeken, heel indrukwekkend!!En dan weer al die keuzes...wel of geen duik, wel of geen vlees, wie gaat wat doen en wanneer..je komt bijna terug! Ik hoop dat je een prettige vlucht hebt en een nog beter welkom, jammer dat ik niet op schiphol kan staan, maar daar heb ik voorlopig genoeg gejankt, oke ik geef toe, moet nu ook wel even slikken. Want wat ga ik jou alles bij elkaar (piep) lang niet zien. Hoop dat je mn laatste mail vanuit NL nog hebt ontvangen toen ik met eef aan't lunchen was?! Ik jou smsje wel, dat je had geprobeert te bellen--> ZO LIEF! Kon je alleen niet terug bellen/ smsen, was zeker via internet gestuurd? Nou ik ben veiulig aangekomen hoor, zal zo mn 2e logberichtje plaatsten. Tis hier nu 2 dec. wanneer kom jij aan in de sneeuw? Lieverd, we houden contact. Dikke knuffel en geniet van alle oprechte omhelsingen. Paps en Marijn, be safe, take care and enjoy!
    kus uit Koh Chang!
  3. Marrit:
    2 december 2010
    Jeee!! Je bent er bijna weer!!
  4. Anja:
    2 december 2010
    Nou er staat mij ook nog wat te wachten in BA met zo'n reisleider, maar ik ken dat soort hoor, in Brazilië hadden we er ook zo eentje waarbij het tempo moordend hoog lag en we halverwege onze vakantie pas een dagje vrij kregen om te relaxen!!! Ik zal me erop voorbereiden:)):))
    Wat een spannende ontwikkelingen weer voor jullie, ik kijk nu al uit naar de duikfoto's met de zeehonden en de verhalen van Marijn en of de stap van leraar Nederlands naar cowboy maar een kleine is moet nog blijken maar ik heb er alle vertrouwen in hoor Hans!

Ondertussen doe ik aan de lopende band schietgebedjes voor een sneeuwvrije landingsbaan op Schiphol en een veilige terugreis voor jou Mara!

Veel liefs voor jullie allen!

Anja
  5. simone:
    2 december 2010
    Leuk dat je deze kant weer op komt,gezellig fietsen verhalen aanhoren met ons buurmeisje.Je wanten liggen al op de kachel het is bar koud hier. Mara een veilige vlucht en tot zaterdag.

Philip en Simone.
  6. Pia:
    2 december 2010
    Je zult het wel lezen als je thuis bent in dit bar koude land.
    Maar je schijnt al wat warmte op te sturen.. de ergste kou lijkt achter de rug te zijn als je thuis bent.
    Voor Marijn wel wennen zonder zijn lief en ook Hans zal het wel stil gaan vinden zonder jullie. Marijn ik verwacht nu toch wel blogs van jouw hand. Ga lekker genieten van het duiken met de zeehonden en Vuurland. Over 7,5 week zijn we bij jou. We kunnen al zeggen volgende maand. Lijkt minder lang.

Kus mamma
  7. Wanda:
    3 december 2010
    Hej jongen/meisje!
    Wat raar, wij gaan Mara hier gewoon alweer zien volgende week! Voor het eerst, Marijn, dat je weer eens jaloers zal zijn op een PBN-er...! Maar wat zal je nog een veel moois meemaken man. Mooi vooruitzicht heb je als ik je plannen zo een beetje zie. En gezelschap vinden als je in je eentje bent, is een stuk makkelijker, dan wanneer je met zn 2-en bent. Dus, veel plezier met part 2 of the journey. Wij houden je goed in de gaten en verwachten minstens zulke lange berichten als de afgelopen tijd. Mara, tot volgende week!
    Groet, Wanda