Kerst in Mendoza, onthaasten in La Cumbre

28 december 2010 - Córdoba, Argentinië

24 en 25 december: Kerst vieren in Mendoza en kennismaken met hun primaire levensbehoefte Wijn en raften op de Rio Mendoza.

26 t/m 29 december: Onthaasten in La Cumbre, Dorm voor me alleen, Paragliden in the National Capital of Paragliding in Argentina, elke dag heerlijk tangomuziek in het hostel

Ergens in Patagonia had ik besloten om kerst te vieren in Mendoza. Eerst zou ik het met Hans willen vieren, maar hij zit aan de andere kant van het land dus was een beetje mijl op 7.
Daarbij had ik onderweg mensen ontmoet die allemaal in Mendoza Kerst zouden vieren.

Nou is Mendoza de hoofdstad van de wijn in Argentinie en volgens mij zelfs van Zuid Amerika dus de drankjes bij het kerstdiner zouden in ieder geval goed moeten zijn. Ik had een reservering gemaakt in een hostel dat een Asado (grote BBQ met veel vlees) zou organiseren. Tevens zat daar al iemand die ik onderweg al had ontmoet, dus dat is dan in ieder geval een veilige binnenkomst.

Voordat ik ook maar iets van Mendoza mocht zien, moest ik eerst 18 uur in de bus zitten vanuit Villa La Angustura. Na een korte overstap in Nuequen kreeg ik de eerste kennismaking met Mendoza. Tijdens mijn vliegtuigdiner mocht ik genieten van twee volle piepschuimbekers met rode Mendoza wijn. Nou ik heb nog geen busrit zo goed geslapen.
Bij aankomst in Mendoza de volgende ochtend werd ik meteen geconfronteerd met de hitte golf die in de streek heerst. Mijn eerste shirt was dus doorweekt en 38 graden op de teller.

Na een dagje door de stad geslenterd te hebben was het om 5 uur toch wel echt tijd om terug te gaan naar het hostel om aan het zwembad te genieten van een paar flesjes wijn met wat mensen om daarna te besluiten dat uiteten gaan toch wel wat makkelijker is dan zelf koken, als het maar budget kan was de missie.

Die missie in normaal gesproken redelijk eenvoudig is in Argenitinie, maar op kerstavond is alles anders. Bijna alle restaurants en bars zijn dicht en geen hond op straat. De restaurants die open zijn hebben allemaal een kerstmenu die je verplicht moet afnemen. De prijzen van de menu´s varieren van 160 tot 250 pesos p.p. incl. onbeperkt drinken. De reactie van de ober op mijn opmerking dat het belachelijk was dat prijzen verdubbeld waren was: Nou meneer, ze zijn gewoon verdrievoudigd hoor.
Jammer de bammer, maar ok. Het eten was ok en de wijn ook, maar het was voornamelijk gezellig. Uiteindelijk zaten we met 15 personen lekker buiten op het terras kerstavond te vieren en staken wat Argentijnen wat vuurwerk af.
Vuurwerk dat in europa uiteraard illegaal zou zijn, maar wel erg leuk! Bij de Argentijnse rotjes voelde je zelfs op de veilige afstand van een metertje of 10 nog steeds de drukgolf en hoorde je even niet zoveel meer. Leuke rotjes dus.

Omdat ik voor 1e Kerstdag een rafttrip had geregeld haakte ik al redelijk vroeg maar voldaan af. De rafttrip was een leuke invulling van 1e Kerstdag. Niet zo spectaculair als in Ecuador, maar wel heerlijk verkoelend.
Maar het zou niet een bedrijf uit Mendoza zijn als je tijdens de lunch halverwege dus weer een lekker flesje wijn en appelcider krijgt. Dus we waren weer begonnen.

Na afloop ben ik nog met een Amerikaans stel naar hun hotel gegaan om Mara en thuis even te bellen voor de kerst en ook om een lekker glaasje wijn te drinken als aperatief van de avond.
Bij terugkomst zat het hele hostel al bij elkaar bij het zwembad gezellig te borrelen en lag het vlees al lekker te pruttelen op de BBQ. De avond was heerlijk en een bijzonder manier van Kerstvieren. Mensen uit Engeland, Canada, Nieuw Zeeland, Duitsland, Zwitserland, Zuid Afrika, Nederland en Brazilie was een prima combinatie.

Omdat Paragliden erg populair is in Argentinie, kan je bijna overal en nergens beoefenen. Maar als je in Argentinie bent moet je voor het paragliden eigenlijk wel naar La Cumbre, een dorpje op 100km afstand van Cordoba in de Sierra. La Cumbre is de hoofdstad van Argentinie als het gaat om Paragliden. Vele competities, wk´s en andere wedstrijden vinden hier plaats.
Ik daar dus heen op 2e kerstdag, weer een lekker dagje in de bus.

Ik had me lekker geinstalleerd in een mooi hostel in het dorp. Een mooi Oud Engels landhuis met zwembad en een mooi uitzicht over de Sierra. Het is gelukkig nog rustig dus ik heb weer een kamer alleen. Bij binnenkomst verwelkomd door de hele familie en heerlijke tangomuziek door het huis. Ik dacht prima plekje.

De volgende dag was het tijd voor het Paragliden. Werd opgehaald door mijn gids Lecku en hebben onderweg wat gepraat over het weer en paragliden, meer Spaans is er toch nog niet echt. Aangekomen op de heilige plek van de Paragliders, was het aanhaken en de enige uitleg die ik kreeg was: Rennen totdat ik zeg zitten en dan relaxen. Nou de eerste 2 dingen gingen mij wel lukken dacht ik, maar relaxen???
Ik ben namelijk niet echt iemand die van hoogtes houd. Maar ja, naar een paar minuten ga je dan toch wat minder verkrampt zitten en denk je toch hoe vet het is. Vlieg je boven je opstijgplek maar dan 500m hoger. Wauw! Werkelijk waar zo bijzonder dat je met alleen de elementen van de natuur dus op kan stijgen. Werkelijk waar toch nog kunnen genieten van het uitzicht.

Na afloop natuurlijk totaal gesloopt en begon voor mij het onthaasten hier. Lekker een biertje gekocht en op de veranda genoten van het opkomende onweer.
Spaans gaat steeds beter, weet hoe alleenstaande moeders ervoor staan in Argentinië en ben al beste vrienden met de 9 maanden oude kleindochter van de eigenaresse hier en haar zoon van 13 zoent mij elke keer weer gedag op de wang. Ik kom er wel.

1. Anja:
    28 december 2010
    Hey Marijn!

Paragliden...wat een helden onderneming is dit toch weer!
    Eng lijkt me, maar wat zal het prachtig geweest zijn.
    Zo te lezen heb je behalve een zonovergoten ook een wijnovergoten Kerst gehad. Lekker hoor :):)

Groet!

Anja
  2. mamma:
    28 december 2010
    Marijn, wat geweldig weer allemaal.
    Fijn dat je de kerst zo naar de zin hebt gehad en wat een hitte!
    Je moet nu toch wel over je hoogtevrees heen zijn?
    Ik verheug mij in ieder geval al heel erg op Mendoza, het goede leven.

kus mamma
  3. Paul Balmaekers:
    29 december 2010
    He Marijn,

leuk om je deze week even aan de telefoon te horen! Fijne jaarwisseling gewenst op deze bijzondere plek! Ik zou me hier trouwens nog beter thuisvoelen als ze dat van die wijn ook hier in Zaandam zouden integreren! Idee?

Veel plezier, Paul
  4. Sofie:
    29 december 2010
    Salute! Dat klinkt allemaal erg smakelijk, lekker, loom en leuk!
    geniet ervan broertje en heerlijk gekletst met je deze week. Het was alsof je heel dicht bij was. dikke kus!
  5. Susan:
    30 december 2010
    Maar wij hadden een witte kerst.....
  6. jan:
    3 januari 2011
    Erg gaaf dat paragliden! Ik heb het ook al 2 keer gedaan in F. Ik ben benieuwd hoe duur het aldaar is bij jou. In F betaalde ik voor de korte rit 90 en de lange 150 euri's.
    Voor jou het allerbeste in 2011 en tot dit jaar!
    (ik zou zo met je ouders mee willen!)