Actie bij de actieve 'Volcan Masaya'

5 mei 2010 - Granada, Nicaragua

Elke dag begin ik met 2 crostinies gevolgd door 2 uur Spaanse les. Na deze Spaanse les ga ik meestal even zwemmen in het hotel, niet alleen omdat het mega relaxed is, maar ook omdat ik thuis tot nu toe vaker geen dan wel water heb gehad! Dat betekend met flessen water wassen en niet naar de wc gaan! Dus ik heb een gebruikelijke stop in het hotel...

In de middag ben ik 'druk', druk met activiteiten van de Spaanse school zoals het bezoeken van een marktje, een kratermeer of kookles. Samen met een vrouw uit USA, een meisje uit Zwitserland en een meisje uit de Bangladesh doen we deze activiteiten en meer. Een biertje, een cocktailtje én een bezoek aan de vulkaan Masaya.

Om 16.00uur voor het kruis op het plein staan we te wachten totdat onze escort naar de vulkaan voor komt rijden. Om 16.45 is deze er eindelijk en stappen we in. Een beetje vreemd want de mensen waarmee we de trip naar de vulkaan geregeld hebben willen dat we betalen en stappen niet in. 'Daar krijgen jullie een gids, komt helemaal goed!'. Ik vertrouw er werkelijk waar geen reet van en besluit om de chauffeur te pijlen. Hola, ben jij van hier? Goh, wat doet u? A! Leuk! En wat gaan we nu doen..Nou ja hoe willekeurig de antwoorden ook kunnen zijn begin ik een beetje vertrouwen te krijgen. Na 25 minuten slaan we af naar 'Pargue nacional Volcan Masaya'. TOP! Plaatje schieten en naar binnen maar. We rijden helemaal door het park naar boven totdat we op een parkeerplaats aankomen. We zien wat wolken en een klein stenen muurtje. Hij wijst naar de gidsen en we stappen uit. Onmiddelijk kom ik er achter dat de wolken geen wolken zijn maar gassen, gassen van de vulkaan! Er loopt een trap om hoog om het beter te kunnen zien, en ja die trap verdwijnt midden in die gassen. 'Daar boven staan jullie gidsen, tot zo!' Goed, dan gaan we maar. Ik heb 5 minuten lopen hoesten en proesten voordat ik een beetje 'gewend' was aan deze bijzonder sterke geur! Boven treffen we onze gids Carlos. (Raar maar waar, alles wat gebeurt is zo vaag en lijkt niet geregeld maar puntje bij paaltje lijkt het alsof we echt iets gaan beleven!) Het uitzicht boven is echt BIZAR! Alleen maar witte stank! De ene keer heeeel veel de andere keer minder..

Uiteindelijk lopen we nog naar een andere vulkaan waar we een mooi uitzicht op de beide vulkanen hebben. Het is echt heel bijzonder om uit een groot gat uit de grond gas om hoog te zien komen!Na een stuk rijden en lopen krijgen we een helm en een lampje, dít vind ik natuurlijk nóg leuker! Maar gezien het feit dat het lampje heel zwak is, de helm niet vast zit, kan het niet écht spectaculair gaan worden. Dacht ik...

We lopen naar een grot die ontstaan is in 1798 na een vulkaan uitbarsting, de grot is dan ook helemaal van versteend lava. Het is inmiddels 18.00, etenstijd voor de vleermuizen, als wij aankomen. Hoe dichter we bij de grot komen hoe groter het aantal vleermuizen dat langs me heen vliegt. De gids legt uit dat als je er met je zaklamp in schijnt de vleermuizen er niet uit komen. Na dit even geoefend te hebben, waag ik me eraan. Ik ga op mn knieën voor de grot zitten, doe me lamp aan en zie echt zooooo veel vleermuizen vliegen, niet normaal!!! Als ik me lamp uit doe scheren ze over me heen naar buiten en de eerste verkoeling van de wandeling komt door het gevladder van de vleermuizen! Wat bijzonder is dat! Echt te gek! Van het Spaans (wat we onderling praten, waren we al overgestapt op Engels om ons beter uit te kunnen drukken maar hierbij heb ik het even in het Nerderlands moeten doen!)  Na deze grot zijn we naar een andere geweest, daar waren alle grote jongens al uitgevlogen en waren er nog kleine vleermuisjes die in de grot hingen. Het zijn echt heel bijzondere beetsten!

Uiteindelijk lopen we na 3 uur weer het park uit en heb ik echt een ongelooflijk vette avond gehad!

1. simone:
    5 mei 2010
    hola meisje, jeetje wat een avontuur maak je toch weer mee.
    Is wat anders he zo'n vulkaan met vleermuizen en geen AS :)
    Is dit nu meer georganiseerd op de schooltjes dan in Brasil?
    Begrijp dat je al wat gewend raakt aan die hitte daar en ontzettend leuk dat je op salsa zit. Vind het heerlijk dat we een verhaaltje van je kunnen lezen en vooral dat het met jou ook lekker gaat. Een heel dikke knuffel van de smitjes en we kijken al uit naar je volgend verslag. Tot snel lieve mara!
  2. Evelien:
    5 mei 2010
    Modder op je gezicht smeren schijnt te helpen tegen vleermuizen!!!
    Wordt de vulkaan een rode draad in je reis? Bij vertrek, in je eerst week.. Wat gaat er nog volgen??
    Spreek je snel op skype ckick!!
    dikke kussen
  3. Marrit:
    5 mei 2010
    Ik dacht modder op werkelijk élk stukje blote huid, iets met warmte sensoren toch ;) Leuk om te lezen dat je goed bent aangekomen en je het naar je zin hebt! Veel plezier en ik kijk uit naar je nieuwe berichten.
    Kus!
  4. femke:
    Heey,
    Gelukkig ben je goed aangekomen, het klinkt allemaal super leuk;-) Is dat het niet kan anders was ik nu op het vliegtuig gestapt. Onwijs cool dat je leert salsa dansen(moeten we een keer samen naar een feest gaan over een jaar ofzo ;-p)
    Spreek je snel -X-
  5. Daffy:
    6 mei 2010
    he Maartje
    je klinkt redelijk ontspannen dus dat is goed. Ben benieuwd naar de rest van je avonturen. Ik ben nu beetje aan het bijkomen met de vakantie. echt heerlijk... en we gaan nog een tripje doen 24 juni................................................................
    5 daagjes ZUID AFRIKA WK mede mogelijk gemaakt door sony ericson !!!!...............;-) dikke x daf
  6. Nienke:
    6 mei 2010
    Buuv! Ik dacht dat Purremerend nergens aan kon tippen, maar daar heb ik me dus flink in vergist... Je beschrijft je avonturen zó goed dat het bijna lijkt of ik daar in levende lijve naast je sta! Ik begin ook bijna te geloven dat reizen misschien toch wel iets voor mij is... Geniet er maar lekker van en ben benieuwd wat er in de volgende bericht voor avonturen voorkomen! Tot de volgende knoop! x
  7. Peter en Karien:
    7 mei 2010
    Ha Mara,

Spannend allemaal! Goed dat je een beetje streetwise bent en niet direct alles vertrouwd. Dat van die vulkanen klinkt erg cool en dat van die vleermuizen helemaal! Veel plezier!